torsdag 11 december 2008

Gruppens Beslut och en spelares förhoppningar

Okej, så vår stora diskussion om "Sällskapets" framtid blev snabbt ur vägen. En hel del av spelförslag dök upp, bl.a. Götterdämmerung (som utspelar sig mellan 1700-1800 talet), StarCraft, Eon och t.o.m. ett World of Warcraft brädspel.
Men det som var förslag ett (och den mest diskuterade) var Mutants & Masterminds, superhjältes rollspelet. Och det visar sig vara en mer intressant koncept än vad man först tror för alla! Robert förklarade gott och väl över själva spelandet och hur han ska spelleda och livliga diskussioner om superkrafter och karaktärer flög fram och tillbaks. Så det har blivit så här att nästa möte (den 18de december) så kommer den få en testomgång. Och innan dess så ska folk lämna in idén/konceptet av deras karatär till Robert helst innan tisdag, för att själva karaktärsskapandet är väldigt svårt. Idén ligger mest bara till egenskaper och krafter (om de än behöver det), och själva karaktären är upp till spelaren.

Vilket för mig till en punkt som togs upp, "Måste alla vara hjältar i en grupp, eller kan man få spela skurk och slåss mot hjältarna om man vill?"
Det kan bara sägas att det är upp till gruppen. Om hela gruppen kan gå med på att spela hjältar vs. skurkar, så kan vi göra så, detsamma gäller om man vill vara en grupp. Så det vore ju bra om alla kunde uttrycka sin åsikt genom att kommentera denna inlägg. Det vore även trevligt om folk kunde ge en väldigt kort beskrivning på era karatärer. Med det menar jag vad de kan göra. Jag kan börja;

"Hymmis - Iron Fist Kung Fu Action!"

... och som ni kanske kan gissa, så kommer min gubbe kunna slåss riktigt bra. Kung fu-bra till och med! Och med "Iron Fist" i början så antyder det att han slår riktigt hårt också!
Att skriva det här hjälper också med en annan sak gruppmässigt. Jag har glömt bort det svenska ordet för det, men på engelska heter det "Diversity". Det vill säga att alla inte råkar spela samma karaktär. För det blir ju tråkigt om fyra personer spelar Batman, tre Superman och en The Atom! (Jag vet att ni tänker: "The Atom!!?? Vem är det?!") Jag har ett par personliga åsikter gällande en grupp av superhjältar, vilket vi kan diskutera utför bloggen, men här är ett par ärketyper som jag skulle vilja se som kan gälla även för Drakar och Demoner-aktiga rollspel:
  1. " The Tank" - Som namnet antyder; ta mycket stryk, ge mycket stryk.
  2. "Smart Guy" - En person med hög intelligens för att koppla ihop ledtrådarna till mysteriet eller kanske bygga vapnet som kommer ge oss vår vinst över marsianerna.
  3. "Distans angripare" - Attacker med vapen, magi eller kraftstrålar för att oskadligöra fiender på långt håll.
Det finns ännu mer superhjältes-inriktade ärketyper som vore bra, men annars är det ju enkelt rollspelstänkande. Men det är ju så klart upp till er om ni vill lyssna på mig eller inte. Gör era karaktärer som ni vill! Jag ville bara få ur mig det här i förhoppning om att ni redan tänkt så. Jag känner ju på mig att jag kommer byta karaktär redan nu för att kunna balansera gruppen, men det återstår att se. Hoppas att ni kommer att ha kul!

Vi höres, kära rollspelare!
// Hymmis

3 kommentarer:

  1. Ja... verkar som jag är frst att kommentera =P

    Försöka skriv något liknade beskrivning som Hymmis då

    - Toyplaying acrobatic shapeshifter

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har ändrat på min så jag kommer uppdatera med den också. Med ett karaktärsnamn också!

    Åskviggen - Speedster. (Det vill säga väldigt VÄLDIGT snabb.)

    SvaraRadera
  3. Ja, själv har jag tänkt att inrikta mig på väldigt mystisk och diskret. Som en ultragrym rogue eller så, typ. Det kan bli najs, får se vad Robert säger.

    SvaraRadera