onsdag 10 december 2008

Hur blir det efter jullovet?

Som de flesta av er vet kommer inte jag att var med på rollspelsmötet imorgon. Därför kommer jag inte riktigt kunna föra min egen talan ordenligt, men det är okej, eftersom jag ändå inte tror att vi kommer att hinna börja på någonting större de två omgångarna som är kvar innan jul.
Som det verkar nu, om man skall summera lite av vad vi talat om verkar det bli två grupper efter jullovet. Först och främst eftersom vi har splittrade intressen, men så blir det ju naturligtvis eftersom vi är så många, men också för att vi i janurai antagligen kommer att bli flera. Har i alla fall hört att det finns två-tre animatörer som är intresserade... Var det inte så?

Nåväl, det ser ju ut som om det kommer bli en grupp som lirar en fast kampanj, och det i Mutants and Masterminds med Robert som spelledare. Det kan vi i alla fall temporärt fastslå, eftersom det verkar vara det främsta på tapeten just nu och det som det lutar mot mest. Sedan har ju jag och Svenne tänkt oss en grupp som skall göra lite olika saker.
- Vad har vi tänkt nu då?
Jo, vi samtalade vid en hel del igår och vi känner just för att inrikta oss på att främja oss själva, spelmässigt på alla plan, och dessutom också försöka främja rollspelshobbyn och förståelsen för rollspelshobbyns olika vägar och genrer. Det tycker i alla fall vi själva låter mycket intressant.
- Vad fan betyder det då?
Det betyder att vi, om vi nu får en grupp till det, kommer att spela olika spel och variera oss en hel del. Det kommer alltså röra sig om mindre spel och kortare äventyr till olika typer av rollspel. Desto mer vi blandar desto roligare kommer det att bli. Vet att jag själv har ett spel som behöver speltestas, om det nu blir klart -09. Svenne har funderat kring lite egna äventyr och egna spel han också, sedan var det några andra av er i gruppen som också talade på att ni hade en del projekt. Förutom detta kommer också alla få chansen att lära sig att spelleda om några vore intresserade av det. Vi har ju tillgång till ett par spel, plus att det finns många mindre gratisrollspel som är lite lättare att ta sig an.
... Och, igår kom vi just in på det här med den mer teoretiska biten av rollspelande.
- Vad är ett rollspel bestående av i basen?
- Vilka olika sorters rollspelskategorier finns det, och hur ser de ut?
- Vad utgör världen egentligen, och hur viktig är den?
- Vad ut gör systemet, och hur viktigt är det?
- Hur bör systemet för olika spel se ut, och hur bygger man egentligen ett system?
... Ja, kort och gott är det några av de saker som vi tänkt utforska i den grupper som vi skulle vilja styra upp. Alltså, den gruppen som vi tänkt oss kommer inte bara att spela, utan även syssla med något som man kan kalla... Rollspelslära, är nog ett passande.

MVH
Adde

3 kommentarer:

  1. Jag vill bara säga att det ser bara ut som Mutants & Masterminds är den starkaste kandidaten för att intresset för den framhävs mest och överröstar intresset för annat. Detta är främst mitt eget fel, eftersom jag är nördig över superhjältar och tycker att rollspel är roligt, så chansen för att rollspela superhjältar är ju dubbelt glädje för mig!

    Men som det är rätt tydligt så lockar M&M en rätt specifik grupp av spelare. De i gruppen som visar mest intresse för det här just nu är ju jag och Robert (som jag ser det). Och det är för att vi båda råkar hamna i denna specifika grupp. Så vi båda vet att om folk verkligen inte känner för M&M, så förstår vi ju det. Men vi blir också glada om folk vill åtminstone prova en omgång.

    Men det här fixar vi imorgon. Jag ville bara få det här ur mig, så att alla vet att M&M är inte fastlås även nu. Allt är möjligt just nu.

    SvaraRadera
  2. Precis, och som du säger är det ju gynsam kandidat. Men det var också som jag sade, att det verkar tillfälligt som om M&M lutar mot att bli rollspelet för den grupp som kommer att lira någonting mer fast än vad jag och Svenne tänkte till de som inte vill spela M&M. Men, precis. Ni får höra runt imorgon och se vilka som vill vad.

    SvaraRadera
  3. ... Låt mig rätta mig själv:
    "M&M lutar mot att bli rollspelet för den grupp som kommer att lira någonting mer fast än vad jag och Svenne" har _tänkt som förslag_ "till de som inte vill spela M&M." Självklart är det också bara ett förslag från vår sida.

    SvaraRadera